Postulaty i propozycje dla oświaty Strajkujących Nauczycieli Ziemi Kłodzkiej
Postulaty i propozycje dla oświaty Strajkujących Nauczycieli Ziemi Kłodzkiej
Przedstawiamy postulaty i propozycje dla oświaty Strajkujących Nauczycieli Ziemi Kłodzkiej, podnoszone przez ich przedstawicieli w trakcie spotkań szkół z całego powiatu oraz manifestacji na kłodzkim rynku. Nauczyciele chcieliby, żeby wybrzmiały one przy „okrągłym stole ,dlatego pogrupowali je w cztery zaproponowane grupy: uczeń, nauczyciel, jakość nauczania, nowoczesna szkoła.
UCZEŃ:
1.Zmniejszyć ilość treści do zapamiętania na rzecz kształcenia umiejętności 2.Zatrudnić w każdej szkole psychologa,logopedę,pedagoga i nauczycieli wspomagających oraz zapewnić opiekę lekarską 3.Opracować nowy system kształcenia i wspomagania rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami 4.Dofinansować świetlice szkolne i terapeutyczne,biblioteki oraz obszary sportu i rekreacji 5,Zrównać szanse nauki między uczniami z dużych miast,małych ośrodków i wsi 6.Zmniejszyć liczbę uczniów w klasie do 15-tu uczniów
NAUCZYCIEL:
1.O kierunkach zmian w oświacie powinni decydować nauczyciele-praktycy przy współpracy rodziców i udziale uczniów 2.Godne wynagradzanie nauczycieli za wykonaną pracę 3.Ograniczenie biurokracji na rzecz pracy z uczniem 4.Przywrócenie prawa do emerytury po 30 latach pracy bez względu na wiek 5.Zapewnienie dobrego startu młodym nauczycielom 6.Stworzenie nowoczesnej bazy dydaktycznej oraz finansowe wspomaganie rozwoju zawodowego nauczycieli
JAKOŚĆ EDUKACJI:
1.Odchudzić przeładowane programy nauczania(o połowę) 2.Dopasować lektury i treści nauczania do zainteresowań i potrzeb uczniów 3.Zlikwidować testy egzaminacyjne po szkole podstawowej( koniec z uczeniem pod testy) 4.Zmniejszyć liczbę uczniów w klasie do 15-tu 5.Zaufać wiedzy i doświadczeniu nauczycieli 6.Zlikwidować szkolną biurokrację
NOWOCZESNA SZKOŁA:
1.Zapewnić stabilność programową i organizacyjną szkoły bez względu na zmiany władzy 2.Powołać Komisję Edukacji Narodowej XXI wieku pod patronatem Prezydenta RP lub Polskiej Akademii Nauk 3.Zindywidualizować proces nauczania i wychowania ograniczając liczbę uczniów w klasie do 15-tu 4.O kształcie szkoły decydują przede wszystkim nauczyciele-praktycy przy udziale rodziców i uczniów 5.Godne wynagradzanie pracowników szkół wspierających nauczycieli w ich pracy- szkolnej administracji i obsługi 6.Treści nauczania i podręczniki wypracowane przez nauczycieli-praktyków
Grzegorz Nierodka Przedstawiciel Strajkujących Nauczycieli Ziemi Kłodzkiej