Wyremontowano maszyn wielkogabarytowe w Muzeum Papiernictwa
Wyremontowano maszyn wielkogabarytowe w Muzeum Papiernictwa
Muzeum Papiernictwa zakończyło prace, których celem była konserwacja trzech maszyn wielkogabarytowych znajdujących się na muzealnym dziedzińcu, wchodzących w skład zbioru maszyn papierniczych. Wytypowane do konserwacji w 2022 r. maszyny, to trzy spośród aż osiemnastu obiektów plenerowych, wymagających konserwatorskiego zabezpieczenia. Z uwagi na swe przeznaczenie i zastosowanie stanowią one cenne źródło historii w zakresie produkcji papieru, przez co umożliwiają upowszednianie wiedzy papierniczej, będące jednym z podstawowych celów funkcjonowania Muzeum Papiernictwa. Są ponadto obiektami prezentującymi przykład historycznych technologii papiernictwa.
A mowa tu mianowicie o ścieraku czteropasmowym z 1919 r., czyli ogromnym urządzeniu niemieckiej produkcji marki Voith, służącym do mechanicznego przetwarzania drewna na surowiec papierniczy (tzw. ścier), gniotowniku, powstałym w okresie międzywojennym przeznaczonym do rozdrabniania surowców papierniczych oraz o rafce, służącej do czyszczenia masy papierniczej z zabrudzeń i niedomielonych pęczków celulozy. Ścierak, gniotownik i rafka, to jedne z największych historycznych urządzeń papierniczych pozostających w posiadaniu muzeum. Wewnątrz budynków nie ma możliwości ich przechowywania z uwagi na brak dostępnej przestrzeni. Wszelkie działania musiały więc skupić się na takim zabezpieczeniu obiektów, które pozwoli na dalsze ich eksponowanie w warunkach plenerowych oraz wykluczy potencjalnie nieodwracalne uszkodzenia wynikające z degradującego wpływu warunków atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg czy promienie słoneczne.
W efekcie zrealizowanych prac konserwatorskich osiągnięty został jeden ze strategicznych celów działalności muzealnej, jakim jest zapewnienie ochrony i bezpieczeństwa konserwatorskiego zbiorom muzealnym, za pośrednictwem których możliwe jest upowszechnianie wiedzy w zakresie historii i techniki papiernictwa.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego” oraz ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego”
żródło: muzeumpapiernictwa.pl